Pravidelně se setkáváme s názorem našich potenciálních klientů, že společnosti zaměřené na služby v personální oblasti fungují ve světě lítého konkurenčního boje a podle toho je k nim potřeba přistupovat. Když je nějaká společnost zaujme například špičkově připravenou prezentací, považují za správné uvázat se k dlouhodobým dohodám o exkluzivním partnerství v oblasti recruitmentu anebo alespoň vzdělávání. Ne vždy to je šťastný tah. A pokud se smluvně neuvážou, ale spolupráci zahájí, přesto mívají obavu zmínit se představiteli jiné personálně-poradenské společnosti o této spolupráci s konkurencí. Když pak na to přijde řeč, tváří se dokonce někteří provinile, jako kdyby přiznávali nějaké úskočné jednání.
Není pravdou, že ve světě personálního poradenství, náboru zaměstnanců nebo firemního vzdělávání konkurenční boj neexistuje. Samozřejmě že ano a občas je i dost tvrdý, tak jako v každé jiné oblasti byznysu. Nicméně takto jednoduše černobílé to rozhodně není.
Obchodní společnost, potenciální klient, z reakce na oznámení o existenci konkurence dokonce může i pozitivně těžit informace o serióznosti dané personální společnosti a kvalitě jejích služeb. Princip monopolu vždy škodí, princip konkurence prospívá. Když to jakákoli obchodní společnost se svým produktem myslí vážně a je přesvědčena, že nabízí kvalitu, konkurence se nebojí. Naopak ji vítá jako možnost, jak svůj produkt nebo služby s ostatními porovnat a případně zlepšit. A pokud je nejlepší, pak ať se ostatní učí od ní.
Když se na to podíváme z tohoto úhlu pohledu, objeví se nám celá situace překvapivě v naprosto jiném světle. Není potřeba nic skrývat, naopak je vlastně výhodou se o konkurenci zmínit a klidně to i rozvést, v čem je konkurence dobrá. Je příjemné si uvědomit, že firma tak dělá vlastně personální společnosti velmi cennou službu, ze které nakonec mají prospěch všichni.
Boris Rafailov